2012/08/08

Mi lesz veled Facebook?

Szögezzük le, nem szándékoztam megint közösségi oldalas, főleg nem Fbs bejegyzést írni, hiszen annyit beszéltünk már róla. A közelmúltban azonban annyi esemény zúdult a nyakunkba ezen a téren, amelyet muszáj "kiírnom magamból". A bejegyzés címéből következhet, hogy aggódom, valójában ez nem így van.
Pontosabban, nem én aggódom.


MÉGISCSAK TUD A "KONKURENCIA"?
Közel sem áll annyira stabilan a lábán a világ legnagyobb közösségi oldala, mint sokan gondolják. Eddig viszonylag könnyű dolga volt, hiszen szinte konkurencia nélkül volt jelen a piacon, egy évvel ezelőtt azonban jelentősen megváltozott a helyzet, ami azóta olyan nem várt fordulatokat hozott, amin mindenki, még maga a kék is meglepődött.
Szinte senki sem hitte akkor még, hogy ilyen előrelépések lesznek, ilyen rövid idő alatt, mára azonban meglehetősen világossá vált, hogy a Google+ túlmutat a Facebook szintjén. Meggyőzött jó néhány magyart, meggyőzött engem, hiszen én magam is már a kezdetek óta használom, és most már a külföldi sajtó is egyre inkább kezdi belátni, nem veszett ügy. A Facebook pedig, bár itt Magyarországon annyira még nem érezhető, de lassan kezdi elveszteni előnyét.

Az első komolyabb csavar a Google+ elindulása mellett a General Motors lépése volt, mikor is faképnél hagyta a Facebookot, hiszen állítása szerint nem érte meg nekik. Nem csak a GM, de a Zynga, a közösségi oldal legnagyobb játékgyártója is megelégelni látszik a dolgokat, hiszen saját közösségi oldal indításával remélik kiváltani a Facebooktól való függőségét. Több cég is hasonló véleményen van, valamint a Limited Run állítása szerint a Facebookon elhelyezett hirdetéseik 80%-ra különböző botok, nem valós felhasználók kattintanak,amit egy másik cég is hasonló, ott azonban kicsivel jobb, kb. 70-30%-os aránnyal megerősített, ami nem túl jó előjel az amúgy is alacsony átkattintási arányt produkáló oldalra nézve. Mindemellett pedig a reklámok az egyik legidegesítőbb dolog az oldalon, lévén a valós tartalomnak fenntartott hely így sem túl nagy, főleg reklámok mellett. Ennek ellenére a Facebook lehetséges, hogy még több reklámot rak majd az oldalra. Így hát, hiába a többmilliós felhasználó bázis, a hirdetések hatékonysága mégis alacsony, pedig szinte az egész oldal abból áll.

HA MÁR FELHASZNÁLÓK
A Facebook (egyelőre) a legnagyobb felhasználói bázissal rendelkezik, hiszen az a 900 millió fő nem kevés,de hisz 7 év alatt össze is lehet gyűjteni sok-sok embert. Az utóbbi időben azonban ez sem egészen úgy alakul, ahogy várták. Az üzemeltetők állítólag folyamatos növekedésről számolnak be, mégis többmillió felhasználó hagyta ott , vagy hagyná ott az oldalt, próbálna kis más közösségi oldalt. Folyamatosan esik a felhasználók száma és többen is állítják, hogy nem valós adattal állunk szemben, és ami azt illeti, én magam is egyre több olyan kéréssel, kérdéssel találkozom, hogy "szeretném megszabadítani magam a Facebooktól, végleg".



Erre rájön még az ál-felhasználók profilja. Személyes ismertségi körömben is akad olyan, akinek 2-3,sőt akár 5-6 profilja is van, ami csak egy-egy embert takar. Hogy mennyi az annyi?
A teljes rendszerben a Facebook közleménye szerint kb 83 millió (!) nem valódi profil van a rendszerben, melyek a "másodlagos profilok", személyekként regisztrált cégek, háziállatok és spamerek profiljait teszik ki. Ez a teljes felhasználói bázis több, mint 8%-a, ami még a Facebook szerint is túl sok. (Nem is beszélve arról az érzésről, mikor "Egy lány-, egy kutya- és egy pöttyöslabda- ismerősnek jelölt" szintű üzeneteket kapunk. Mindhármat magam kaptam még fácsés korszakomban, bár akkor sem használtam túl aktívan.)

 Különös és ironikus fordulat, hogy a kiszállt felhasználók többsége a Google+ban talált új otthonra, ami nem meglepő, hiszen funkciói és megvalósítása messze felülmúlja a Facebookét mind minőségi, mind megvalósítási szinten és tartalomban. A Google+ folyamatos növekedését pedig egyre több hivatalos tanulmány is elismeri.


Tegyük hozzá a felhasználók véleményét. Nemzetközi porondon a Google+ a legjobb közösségi szolgáltatás címet kapta meg, míg a Facebook az idei legrosszabb címet "nyerte el". Igaz ugyan, hogy egy év alatt kevesebben használják, mint a Facebookot hét év alatt (mily meglepő), a felhasználók mégis jóval elégedettebbek a szolgáltatással. Ezzel magam is teljes mértékben egyetértek!

JÓTÓL LOPNI NEM SZÉGYEN?
Természetesen a Facebook is tudomásul vette, hogy nincs egészen rendben az oldal és a felhasználók elégedetlenek, így igyekszik mindent elkövetni a felhasználók megtartása érdekében. De hogyan?
Amikor megjelent a Google+, sokan a "Google Facebookjának gondolták". Többször említettem már, hogy nem így van, ami hamar be is igazolódott. Azt azonban én sem gondoltam volna, hogy teljes mértékben megfordul a helyzet, és a Facebook pofátlan módon másolni kezdi a G+t. Hiszen a G+ jó, ezt tudják a felhasználók is, és tudja a Fb is. Tudja, hogy jobb, mint ők. Mi a megoldás? Áthozzuk azt, ami nekik van! Korábban említettem (utolsó alcím), mit másolt, mostanra azonban újabb dolgok kerültek be:

  • A népszerű hírek, melyeket balga mód a spamfolyamba rakott be, így pár perc görgetés után esetleg rá is akadunk
  • A kommentek szerkeszthetőek lettek (vajon 7 év után miért csak most?)
  • A képnézegető után a galéria is cserélve lesz. Véletlenül épp a Google+ galériája néz ki hasonlóan.
  • Létrehozta a Facebook alkalmazásboltot, amely erős Chrome Web Store után-érzettel bír
  • Nemrég pedig a cég nagy büszkén beharangozta új üzenetküldő rendszerét, melyben csak olyanok küldhetnek nekünk üzenetet, akiket előzetesen engedélyeztünk. Kitalálod, hol van ilyen? ... Há'perszee, a májvipen... (ja nem, ez is G+)

A képeken tökéletesen látható a G+os és a Facebookos másolat közti véletlen egybeesés.

Úgy látszik, arra még nem jött rá, hogy sosem lesz képes lemásolni a Google Plus funkcióit. Nézhet ki ugyanúgy, a G+ ereje olyan, amit a Spambook sosem lesz képes lemásolni. Miért mondom ezt?
A Fb csak egy közösségi oldal, ezzel szemben a Google+ összefog rengeteg egyéb szolgáltatást (maps, kereső, +1) és további funkciók is folyamatosan beintegrálhatóak, melyeket a Fb nem tud megteremteni magának, bárhogy is szeretné.
Arról nem is beszélve, hogy a "kölcsönvett" funkciók megvalósítása rendre rosszabb, mint az eredeti. (Szánalmas, hogy egy eredeti, használható ötletük sincs.)

SAJÁT ÖTLETEK
Természetesen csak másolásból nem lehet megmaradni, ezért a Facebook is előhozakodott néhány saját ötlettel. Bár én inkább azt kívánom, hogy némelyiket jobb, ha megtartotta volna magának.
Első körben a korábban szárnyra kapott Akarom gomb, ami a Like gomb mellé kerül. Lényegében szinte ugyanaz, mint a like, csak más témában oszthatunk meg vele a falon, illetve az üzemeltetők szűrhetik, hogy mi "milyen termékekre vágyunk leginkább". Ebből megint semmi haszna a felhasználónak, hiszen ugyanúgy az üzenőfalra kerül ki, mintha egy sima likeot nyomtunk volna.


Egy újabb ötlet, amely a közelmúltban el is indult, a csoportokban található számláló, amely megmutatja, ki olvasta az adott bejegyzést.

Újdonság még a likeolt cikkek megjelenítésének változtatása is. Ha valami linket megosztunk, arról mostantól csak egy kép látszik, maga a szöveg nem. Émelyítő megoldásnak tartom, az egész timelineban így is rengeteg kép van, nem hiányzott még több. Így még nehezebb megkülönböztetni, mi kép, mi link. Nem is beszélve arról, mi van, ha nem megfelelően megválasztott kép van a cikk mellett. Ez esetben semmi sem utal az általunk kedvelt cikk valós tartalmára.

A legerősebb saját ötlet, amit én személy szerint nagyon nem értek, minek egy közösségi oldalra, az a donor funkció. Lehetőség lesz szervdonornak felajánlani magunkat, melyet Fbre is kitehetünk. Számomra ez nem más, mint még egy felesleges adat a falon. Alig várom az olyan bejegyzéseket, hogy "XY szervdonornak jelölte magát". Amerikában még talán megértem,de itt Magyarországon szintén nem látom sok értelmét, hiszen halála után mindenki donornak tekinthető, aki nem tiltakozott ez ellen, még életében, írásban. Azt pedig végképp nem értem, mi köze ehhez a Facebooknak, hogy én donor akarok-e lenni, vagy sem.

Nem tudom, ki hogy van vele, én az új funkciók bevezetése helyett inkább a meglévők finomhangolására, fejlesztésére koncentrálnék. Így is túl sok minden van már ott, ami a felhasználóknak nem egy újabb lehetőség, hanem egy újabb zavaró tényező. Ahogy kedves ismerősöm mondta: Sok mindenre jó, de semmire sem való igazán.

BELSŐ VISZÁLYOK?
Nem csak a felhasználóknak nem szimpatikus a Facebook a mostani lépéseik tömkelegével. A saját alkalmazottai közül csak a múlt héten egyszerre három felsővezető, név szerint Ethan Beard, Jonathan Matus és Katie Mitic (akik közül Ethan a partnerkapcsolatok kezeléséért felelt, Jonathan és Katie pedig a marketingosztály élén állt) mondta be az unalmast.
Nem használ a Facebooknak egy nemrégiben megjelent könyv, a The Boy Kings sem, amelyet egy korábbi alkalmazott, Katherine Losse írt. A könyvben számos sötét titok és a felhasználók kizsákmányolására irányuló egyéb írás is található. A könyvről volt szó korábban itt a blogon is.
Érdekesen alakul továbbá a családi ebéd is a Zuckerberg házban. Történt ugyanis, hogy a Google megvette a Wildfire marketing céget. Ez eddig még nem meglepő, az azonban biztos váratlan fordulat Mark életében, hogy a felvásárlásnak köszönhetően Arielle Zuckerberg, Mark legkiseebb húga, és Harry Schmidt, Zuckerberg sógóra is a "konkurenciának" dolgozik.


Randi, Mark nővére az alábbi üzenetet tette közzé Twitterén: "Gratulálok Wildfire! Most már hívatalosan is több Zuckerberg családtag dolgozik a Googlenek, mint a Facebooknak! #kínos ;)"

AZ A FRÁNYA TŐZSDE
Természetesen ne hagyjuk ki a Facebook részvényeket sem a dologból, hiszen jelenleg ez az, ami a legnagyobb gondot jelenti Marknak, és nagyon nem úgy alakultak a dolgok, ahogy ő azt elképzelte. Már az elején többen nem tartották jó ötletnek a tőzsdére vonulást, de Mark csak azért is meglépte azt, amiről most már világosan látszik,  nem volt jó ötlet.
Akkor még "az évtized tőzsdei bevonulásaként" harangozták be, már azonban a részvények az értékeik felét érik. Néhány hónap alatt zuhant az induló $38-ról ~$20 körüli értékre. Sőt! Csütörtök délután az érték átlépte a $20-as lélektani határt és $19,8-t ért,majd a Nasdaq zárásakor 20,04 dolláron állt.
Ez röviden annyit jelent, hogy az árfolyam közel 45%-ot esett a tőzsdei bevezetése óta. Ennek tetejébe pedig, a bevételnövekedés lassulásáról számolt be a cég. A Facebook bevételei ugyan emelkedtek, és elérték a 1184 millió dollárt, ám adózott eredménye 157 millió dolláros mínuszba csúszott.
A Facebook az elmúlt 10 év egyik legnagyobb tőzsdei bukása. A témáról bővebben az Index.hu-n és a Vg.hu-n is találni cikkeket, de elég egy Google kereső is és rengeteg infóhoz jutunk.
Én magam csak annyit tennék hozzá: ide vezet az önteltség és nagyképűség.

LYUKAS HÁLÓ
Az adatvédelmi malőrők, melyekről korábban már szó volt, sőt, szinte zsongott tőle az Internet, az egyre bugyutább lépések, a Google+ előremenetele, az alkalmazottak távozása, az évtized egyik legnagyobb tőzsdei bukása és az idő mind-mind a Facebook ellen dolgozik, amit az állítólag növekvő felhasználói bázis nem képes kompenzálni. Úgy tűnik, a fejlődő országokban mára elérte korlátait, a felhasználók kezdenek "kiszeretni" belőle. Senki sem tudja pontosan, mi lesz, az azonban biztos, hogy nagyon rezeg a maga alatt vágott fából készült léc azon a bizonyos lejtőn.

2 megjegyzés:

  1. Hát igen, ilyen amikor a részvényesek érdeke fontosabb, mint a user experience..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Másnál is így van lehet, de ott legalább feltűnés nélkül. Itt viszont már-már mintha direkt lenne. De meg is lesz az eredménye, ha így folytatják.

      Törlés