2012/05/12

Hogy ne tervezz kazuárt (pt1)

A címben szereplő madárnak vajmi kevés köze lesz ugyan a tényleges tartalomhoz, de akik járatosak csak egy kicsit is a játékfejlesztés világában, hamar rájönnek, mire is gondoltam.
(Madárkámról pedig hírlik igen rossz természete, így mielőtt megsértődik, itt egy kép róla ;) )

CASUAL

Ha valakivel a számítógépes játékokról beszélgetsz, valószínűleg az AAA kategóriás, Crysisokról, Call of Dutykról és hasonló munkákról zajlik. Nem szabad megfeledkezni azonban a Casual játékosok seregéről sem, hiszen kicsik, nagyok, idősek, fiatalok, férfiak, és főleg nők játszanak ezekkel, így népes tábort képviselnek, és a játékgyártók is rájöttek arra, hogy nem kis üzlet van ezen projektekben.
A stílus királya minden bizonnyal a Popcap, olyan neves projektekkel, mint a Bejeweld sorozat, vagy a Zuma.
Valószínűleg indie fejlesztőként is sokkal könnyebb egy ilyen projektbe belevágni, hiszen megfelelő kiadóval, és egy jó ötlettel sikeres start lehet egy csoportnak. Egy casualt viszont nagyon könnyen el lehet rontani, hiszen azoknak, akik ezt a műfajt szeretik, más elvárásaik vannak, mint az AAA gamereknek.
Amennyiben Te magad is casualt tervezel, érdemes betartani néhány szabályt.

ÁRUSÍTÁS

Bizony sok játék már itt elbukik. A mai piacon rengeteg játék van ilyen kategóriában, a kiadók rengeteg játék közül választhatnak, így nincs rá garancia, hogy Te leszel az , aki bekerül. Tégy le olyat az asztalra, ami érdekli őket. Ha túl sokat pepecselsz velük, magadra maradsz. Fontos azonban, hogy várj visszajelzéseket több disztribútortól is. Nem biztos, hogy a legelső ajánlat a legjobb. Légy óvatos.

ROSSZ NÉV-TÉMAVÁLASZTÁS

Elkészült az elsöprő ötlet? De ezt valahogy hívni is kell. Azok a nevek, témák, jellegzetességek, amik egy AAA játék esetében működnek, egyáltalán nem garantálják ezt egy casual játék esetében. Az alkalmi játékosok nem akarnak mészárolni, megtorolni, nem érdekli őket, ha hív a kötelesség. Játszani, szórakozni akarnak, koponyák, gonosz űrlények és gépfegyverek nélkül.
Egy casual játéknak ne legyen a neve Devil Slayer, Massacre, vagy Bloodline. Azok az egyszerű, könnyen megjegyezhető és "semleges" nevek, mint a Zuma is, remekül fognak működni.

CSICSA

A casual játékosok messze nem biztos, hogy a legújabb gépekkel rendelkeznek, nem is erre vágynak. Nem bővítik folyamatosan gépeiket, sokszor még nem is tudják, mi ketyeg bennük.
Hiába van a játékodban a legvadabb 3D, mindenféle effekt, a kutyát nem fogja érdekelni, főleg, ha ehhez minőségi videókártya, 2Gb RAM és 600Mb szabad hely kell.  Vásárlói köröd legalább 50%-a már kiesik, amint meglátja, mekkora programod van.
Készíts valami egyszerűbb, látványos, de legfőképp szórakoztató játékot.

OLVASS-OLVASS-JÁTSZ-OLVASS

Most őszintén! Te hány tutorialt, szabálykönyvet, használati utasítást olvastál el, amit játékhoz mellékeltek?
A Te játékosaid sem erre vágynak. Ha már letöltötték programod, az első percben játszani akarnak, és nem 20 oldalas szövegeket olvasgatni arról, hogy is kell játszani.
Ha már tutorialt kell olvasniuk, használj néhány soros, lényegre törő, interaktív bemutatót arról, mit is kell tenni ahhoz. Ez senkinek sem ment még az idegeire.
Természetesen ugyanez érvényes a játék átvezető jeleneteire is. A történetet mutasd be néhány egyszerűbb kép segítségével, kevesebb szöveggel, és hagyd, had bontakozzon ki a játékoskedv.

SAKKPARTI, KERESZTREJTVÉNY ÉS A TÖBBIEK

Sok játékos van, akik szeretnek elgondolkodni, mielőtt cselekszenek. Töprengenek, használják az agyukat, morfondíroznak perceket azon, mi is legyen a következő lépés. A casual játékosok nem ilyenek!
Nagyobb részük a kikapcsolódás, pihenés miatt játszik, rövidke szabadidővel, így fontos, hogy olyan szabályok szerint cselekedhessenek, amit könnyen megértenek, mégis jól szórakoznak vele.
Remek példa erre egy marble popper játék, melyben azonos színeket kell egymásnak lőni, így eltüntetve golyókat, mielőtt elérnek egy lyukat. Ennyi, és nem több. Mégis rengeteg szórakoztató marble popper játék van a piacon, és nagyon kedvelt műfajnak számít.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése