2012/05/18

Casual játék kiadása

Ilyen még nem volt ugyan, hogy nem saját cikket teszek közzé, de az előző két, a casual játékok tervezéséről szóló bejegyzésemhez tökéletesen passzoló témára bukkantam Tarsoly Ede, alias Lord Crusare tolmácsolásában, aki személyes tapasztalatait osztja meg egy casual játék kiadásának menetéről, szükséges teendőkről, illetve néhány javaslattal is ellát bennünket.
Ha tehát az előző két cikket megfogadtad, vagy már elkészültél egy kiadhatónak gondolt játékkal, érdemes lesz átbogarásznod ezt a kis leírást, hogy is történik egy játék kiadása jelen esetben az egyik legnagyobb casual játékokkal foglalkozó kiadó, a Big Fish Games esetében.

A teljes cikk elérhető a jf.hu oldalán.


A BIG FISH GAMES
A Big Fish weblapján böngészgetve könnyedén ráakadhatunk arra az oldalra, ahol lehetőségünk van a kiadás megkezdésére ( itt találhatjuk az oldalt: http://www.bigfishgames.com/company/game-developer.html ). Az itteni leírás értelmében a gamesubmissions[kukac]bigfishgames.com e-mail címre kell írnunk. Az e-mailhez csatolnunk kell két screenshotot, egy rövid leírást a játékról, ezen kívül meg kell adnunk a játék műfaját és küldenünk kell egy linket a játék aktuális verziójához. Az e-mail elküldése után legyünk türelmesek – én az első válaszra másfél hetet vártam.
A választ a kapcsolattartódtól fogod megkapni, aki innentől minden, a játékoddal kapcsolatos ügyben a segítségedre lesz. A Big Fish Games-ről érdemes tudni, hogy rendkívül közvetlenek, így aztán az első néhány e-mail után már inkább fog haveri levelezésre hasonlítani az egész, mint hivatalos eszmecserére. Innentől a további e-mailekre már nem kell olyan sokat várni, általában másnap vagy harmadnap érkezik is válasz minden levélre.
Mindegy, mennyire gondolod késznek a játékodat, a Big Fishnél valószínűleg mindenképp javasolni fognak változtatásokat, az azonban rajtad áll, hogy megfogadod-e a tanácsukat. Van azonban néhány szempont, amit a Big Fish közönségével kapcsolatban érdemes észben tartani. Ezeket az információkat az első néhány e-mail váltáskor szereztem az akkori kapcsolattartómtól:
  • Főleg 30-50 éves korú emberek játszanak a Big Fishre felkerült játékokkal, és az idősebb korosztály több, mint 60%-át teszi ki a közönségüknek. Emiatt fontos, hogy a játéktér minél nagyobb legyen, máskülönben nem fogják látni, és ez bármennyire is viccesen hangzik, ezzel akár el is vesztheted a potenciális vásárlóid nagy részét.
  • A Big Fish rendkívül érzékeny a gépkövetelményre, a játékosok nagy részének ugyanis DirectX 9 előtti videokártyája van, esetleg régebbi laptopja, így teszteléskor az egyik fő szempont, hogy minél több gépen fusson a játékod. Ha már Shader Model 1.0 kell a játékodhoz, akkor eleve kevesebb eséllyel indulsz (ráadásul egy figyelmeztetést fognak a játékod leírásához hozzáadni), afölött pedig nem fogják kiadni a játékodat.
  • Próbálkozhatsz akármilyen műfajú játékkal, de a két legkedveltebb (és legtöbb példányszámban eladott) műfaj a match-3 és az adventure-HOG (Hidden Object Game). Előbbire jó példa a Bejeweled, utóbbira az Azada. Mindkét műfajjal szemben komoly elvárások vannak, így ha ilyen stílusú játékot szeretnél kiadni, előtte mindenképp nézd át az adott műfaj toplistásait a Big Fish weboldalán, és nézz meg pár kevésbé sikeres alkotást is. A játékosok értékeléseiből sokat lehet tanulni.
Nagyobb változtatások után érdemes elküldeni az új verziót a kapcsolattartódnak. Néhány hét fejlesztés után a Ruin új verzióját már elég jónak ítélték meg, és postafordultával jött a szerződés, valamint további elvárások és a tesztelési irányelvek.

A CIKK TOVÁBBI TÉMÁI

  • Az adó-dokumentumok
  • Tesztelés
  • Kiadás
Mint már említettem, a teljes cikk megtalálható a jf.hu oldalán.

Én magam pedig így a cikk végeztével, még egyszer szeretném megköszönni Lord Crusarenek a cikket, remélem, más is hasznát veszi majd. :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése