2012/05/14

Hogy ne tervezz kazuárt (pt2)

Az előző részben igyekeztem úgy összeszedni a pontokat, hogy azok inkább magával a játék felépítésével foglalkozzanak. Az, ha letöltötték játékod, még nem garancia a sikerre, hiszen előbb kipróbálják azt, és ha nem tetszik nekik, nyilván nem fognak fizetni érte. Lássuk azokat a hibákat, amelyek a játékmenetben leledzenek.

A KEVESEBB NÉHA TÖBB
Ezt most a játékmódokra értem. Magát a játékot úgy kell megtervezned, hogy szórakoztató és érdekes játékmódokkal rendelkezzen. Egy játékmód folyamatos ismételgetése monotonná, egysíkúvá teheti a játékot, melyet nagyon hamar megunnak.
Dobd fel egy kicsit a játékot bónusz pályákkal, melyben kicsit máshogy kell játszani. Bevett szokás például néhány tárgykeresős feladvány a match3 játékokba.
Ennek remek példája a Call of Atlantis.
Ügyelj azonban arra, hogy a játékmódok megfelelő eltérést mutassanak, inkább legyen 4-5 játékmódod, melyek más, új élményt nyújtanak az alap játékmódhoz képest, mint 20 átlagos, semmi kiemelkedőt nem nyújtó. Újabb példa a Bejeweled 3, melynek remek játékmódjai a mai napig képesek lekötni bárkit, aki kikapcsolódásra vágyik.

Tipp: Használj egy Zen/Relax módot, melyben kevesebb megkötés található egy normál játékmódhoz képest, pont a pihenni, kikapcsolódni vágyók miatt.

NEHÉZSÉG
Ha már megvan a megfelelő játékmódod, a megfelelő kihívást is biztosítani kell a játékosnak, de közben ügyelni arra, hogy az ne legyen frusztrálóan nehéz.
A fejlesztők a tesztelés során rengeteget "játszanak" a játékkal, tudják a megoldásokat, trükköket. Épp ezért gyakran előfordul, hogy a nehézség hibájába esnek.
(Velem is megesett már, szerencsére mégis sikerült összehozni olyanra, hogy komolyabb negatív kritikának ez sem minősült.)
A casual játékosok azonban nem vevők a túl nehéz játékra. Korábban említettem már, ők legfőképp pihenni szeretnének és közben szórakozni, jól érezni magukat.
Hagyd el a hardcore szintet, szórakoztasd a játékosokat. Igyekezz megtalálni az egyensúlyt a nehézség és a megfelelő kihívás között.

IRÁNYÍTÁS
Ez az a pont, amit a lehető legegyszerűbben kell megvalósítanod. Felejts el mindent, amit az AAA játékokban láttál, felejtsd el a billentyűzetet, sőt, akár még a jobb egérgombot is.
Igyekezz úgy kialakítani a játékod irányítását, hogy minden egérrel kényelmesen kezelhető legyen, és lehetőleg csak az egérgombokat használja.
Ha a játékosaid nem látják át rögtön a kezelhetőséget, újabb fekete pontot írnak a számládra.

PONTOZÁS
Emlékszik még valaki a régi játéktermi gépekre? Milyen örömteli pillanat volt, ha magas pontszámot értünk el, és micsoda örömkiáltások hangzottak egy rekord megdőltekor. Tedd ugyanezt a játékosaiddal. Jutalmazd őket gazdagon, kapjanak több pontot egy megmozdulásra. Ne 1 pontot érjen, ha összehoznak egy match 3-at, érjen 100-at. Ne 15-öt érjen egy match 4, érjen 150-et, vagy akár 1000, illetve 1500-at.
Hidd el, feldobja a játékosok kedvét, ha több pontot látnak a kijelzőn, így kezdőként is magasabb pontszámot érhetnek el, amiben örömüket lelik.
Jó szolgálatot tehetnek még a különféle díjak, kupák, melyeket bizonyos feladat (pl. 100 játékelem matchelése, vagy akár első elvesztett élet). A játékosok igyekeznek majd megszerezni ezen jelvényeket, díjakat, mely növeli az újrajátszhatósági faktort.

FOGADD MEG A TANÁCSOKAT
Igyekezz még a fejlesztési szakaszban kiküldeni néhány embernek a játékot, vagy akár egy ingyenesen letölthető tesztverziót is kiadhatsz, magának a leendő játékos közönségnek. A beérkező infók, kritikák alapján pedig alakíts ki olyan játékot, amely ténylegesen tetszik nekik, ezáltal a ténylegesen kiadott projektet még több pozitív kritikát kaphat. Ne légy makacs, hallgass a leendő vásárlóidra!

ÉS MÉG VALAMI
A fent, illetve előző részben említett pontok csupán mankók, akadnak olyan játékok, melyek nem tartották be ezen szabályok mindegyikét, mégis sikeresek lettek. Ha Te meg vagy róla győződve, hogy a játékod igenis sikeres lehet ezen tippek nélkül is, és a vélemények is ezt tükrözik, ne félj attól, ha nem fogadtad meg őket.
Azt azonban ne feledd, hogy mindenek előtt élvezd azt, amit készítesz, és szórakozás legyen Neked is az elkészítés, ne csak összerakd, mert össze kell.


Remélem, ez a néhány pont hasznos leendő casual fejlesztőknek, illetve azoknak, akik ilyenbe szeretnének kezdeni. Szívesen fogadok tapasztalatokat, véleményeket ezzel kapcsolatban.
Kellemes fejlesztést kívánok. :)

2 megjegyzés:

  1. Én szeretem az online játékokat, meg ha találok valami kis édeset, akkor megengedem a gyerekeknek is, hogy játszanak. Ebben a játékban segíteni kell bevásárolni, jót pörögtünk, mert sosem voltunk elég gyorsak :) http://minu.me/-turorudi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Magam is szeretem ezeket az egyszerűbb, tipikus casual játékokat, bár én inkább offline formában.
      Lekötnek és tényleg szórakoztatóak. Most épp a fent említett Bejeweled 3-al játszogatom, szerintem az egyik legjobb "párosítós" játék. :)

      Törlés